Pelaksanaan Program Pembinaan Kemandirian Anak Sebagai Usaha Penanggulangan Kejahatan pada Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas II Batam

Authors

  • Stevany Stevany Universitas Terbuka
  • Dudi Badruzaman Universitas Terbuka

DOI:

https://doi.org/10.62383/aliansi.v1i4.304

Keywords:

Special Children's Correctional Institution, Child Prisoners, Building Independence

Abstract

Corrections are activities that provide guidance for Correctional Inmates (WBP) which are carried out by correctional institutions in accordance with the mandate of Law Number 22 of 2022. Carrying out prison guidance also contributes to the reintegration of Inmates into society. The goal is for inmates to become better people when they are free. The aim of this research is to see how the program for fostering children's independence is used to prevent crime, especially at the Batam Class II Special Children's Penitentiary. This research was conducted there using a normative juridical approach. To do this, literature studies, observations and interviews were carried out. Data sources include structured interviews, the 1945 Constitution of the Republic of Indonesia, and laws relating to the development of child prisoners. The research results show that Law Number 22 of 2022 and other laws that complement it can function as a legal basis for fostering the independence of child prisoners. This will enable the implementation of fostering independence for child prisoners to be clearer so that the determination process can run as it should.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andhika, M. K. (2021). Pelaksanaan Pembinaan Terhadap Residivis Anak Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas II Pontianak. Jurnal Justitia: Jurnal Ilmu Hukum dan Humaniora, 8(3), 190-198.

Annas, G. K. (2022). Model Pembinaan Anak Pelaku Tindak Pidana Kejahatan Jalanan (Klitih) Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas Ii A Yogyakarta. El-Wasathiya Vol. 10 No. 02 Desember 2022, 10, 96-113.

Arifai, A. (2021). Pelaksanaan Pembinaan Narapidana Anak Pada Lembaga Pemasyarakatan Di Provinsi Sulawesi Tenggara. Kalabbirang Law Journal, 3(1), 34-46.

Eleanora, F. N., & Masri, E. (2018). Pembinaan Khusus Anak Menurut Sistem Peradilan Pidana Anak. Jurnal Kajian Ilmiah Universitas Bhayangkara Jakarta Raya, 18(3), 215-230.

Marsudi Utoyo. (2019). Konsep Pembinaan Warga Binaan Pemasyarakatan (Analisis Of Prisoners Gudance To Reduce Level), Jurnal Ilmu Hukum. 10(1): 1.

P.A.F Lamintang dan Theo Lamintang. (2020). Hukum Penitensier Indonesia. Mitra Wacana Media.

Peraturan Menteri Hukum dan HAM Nomor 17 Tahun 2019 Tentang Organisasi dan Tata Kerja Lembaga Pembinaan Khusus Anak, 2019. www.bphn.go.id.

Peraturan Pemerintah Nomor 31 Tahun 1999 Tentang Pembimbingan Warga Binaan Pemasyarakatan, 1999. www.bphn.go.id.

Rahman Syamsuddin dan Ismail Aris. (2014). Merajut Hukum di Indonesia. Mitra Wacana Media.

Rambing, R. M. (2021). Eksistensi Lembaga Pemasyarakatan Dalam Pembinaan Anak Menjalani Pidana. Lex Crimen, 10(9).

Romi Wijayanto. (2022). Asas-asas Hukum pidana Indonesia. Mandar Maju, Bandung.

Undang – Undang Nomor 11 Tahun 2012 Tentang Sistem Peradilan Pidana Anak, 2012. www.bphn.go.id.

Undang – Undang Nomor 22 Tahun 2022 Tentang Pemasyarakatan, 2022. www.bphn.go.id.

Wilsa, S. H. (2020). Lembaga Pemasyarakatan, Sejarah Dan Perkembangannya (Suatu Pendekatan Terhadap Pembinaan Anak Di Lembaga Pemasyarakatan Di Indonesia Dan Instrumen Internasional). Deepublish.

Published

2024-06-04

How to Cite

Stevany Stevany, & Dudi Badruzaman. (2024). Pelaksanaan Program Pembinaan Kemandirian Anak Sebagai Usaha Penanggulangan Kejahatan pada Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas II Batam. Aliansi: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(4), 155–164. https://doi.org/10.62383/aliansi.v1i4.304

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.