Pengembangan Keterampilan 4C (Critical, Thinking, Creativity, Communication , and Collaboration) dalam Pembelajaran IPS untuk Menjawab Tantangan Abad 21
DOI:
https://doi.org/10.62383/aliansi.v2i1.635Keywords:
4C skills, social studies learning, 21st century, critical thinking, creativity, communication, collaborationAbstract
The 21st century presents significant challenges in education, including the need for critical thinking, creativity, communication and collaboration (4C) skills. This article explores the importance of 4C skills development in Social Science learning to prepare students for the era of globalization and the industrial revolution 4.0. Through a systematic literature review of national and international scientific articles, this research identifies the relevance of 4C skills in improving analytical ability, team collaboration, innovation, and interpersonal communication. The results show that the integration of 4C skills in social studies learning can foster social intelligence, empathy and multicultural awareness. With a holistic approach, social studies education can be an effective tool in preparing students to compete globally amid the complexity of the modern world.
Downloads
References
Ayu, P. E. S. (2019). Inovasi dan keterampilan pendidikan untuk abad ke-21 dalam konteks revolusi industri keempat. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 3(1), 77–83.
Daryanto, & Karim, S. (2017). Pendekatan pedagogis untuk abad ke-21. Yogyakarta: Penerbitan Media Gava. ISBN: 978-602-6948-76-2.
Fitriani, Y., & Azis, I. A. (2019). Paradigma literasi dalam konteks era revolusi induktif 4.0.
Indraswati, D., Marhayani, D. A., Sutisna, D., & Widodo, A. (2020). Peran berpikir kritis dan pemecahan masalah dalam mengatasi tantangan dalam pendidikan IPS. Cakrawala Sosial, 7(1), 12–28. https://doi.org/10.31571/sosial.v7i1.1540
Muhali, M. (2019). Kemajuan dalam metodologi pembelajaran untuk abad ke-21. Jurnal Penelitian dan Tinjauan Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 3(2), 25. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v3i2.126
Nurhayati, I., Pramono, K. S. E., & Farida, A. (2024). Keterampilan 4C (berpikir kritis, kreativitas, komunikasi, dan kolaborasi) dalam pendidikan ilmu sosial untuk mengurangi tantangan abad ke-21. Jurnal Basicedu, 8(1), 36–43. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6842
Sapriya. (2017). Kerangka konseptual dan pendekatan pedagogis dalam pendidikan ilmu sosial (Edisi ke-8). Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Sutisna, D., Indraswati, D., & Sobri, M. (2019). Ketepatan pendidik sebagai mekanisme pelaksanaan pendidikan karakter di kalangan siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(2), 29–33. https://doi.org/10.26737/jpdi.v4i2.1236
Widodo, A., Indraswati, D., Sutisna, D., Nursaptini, N., & Anar, A. P. (2020). Peran pendidikan IPS dalam mengatasi tantangan abad ke-21: Analisis kritis praktik pendidikan IPS di sekolah dasar. Entitas: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial dan Ilmu Sosial, 2(2), 185–198.
Widodo, A., Indraswati, D., Sutisna, D., Nursaptini, N., & Anar, A. P. (2020). Pendidikan ilmu sosial: Perspektif analitis tentang mengatasi tantangan abad ke-21 melalui praktik pedagogis sekolah dasar. Entitas: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial dan Ilmu Sosial, 2(2), 185–198.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aliansi: Jurnal Hukum, Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.