Strategi Komunikasi dalam Mempromosikan Nilai-Nilai Kebangsaan di Era Media Sosial
DOI:
https://doi.org/10.62383/aliansi.v2i3.892Keywords:
Strategic-Communication, Social-Media, National-ValuesAbstract
This study examines communication strategies in promoting national values in the era of social media which has a very important role in building collective awareness and strengthening the sense of national unity. Social media, as a fast and broad means of communication, offers challenges as well as opportunities for efforts to strengthen nationality. In this context, an effective communication strategy must utilize digital platforms to disseminate inclusive national messages, prioritize tolerance, and strengthen national identity. The approaches used can be in the form of utilizing visual content, narratives that touch emotions, and collaboration with influencers and public figures to create a greater impact. In addition, it is important to pay attention to the aspects of speed and accuracy of information, so that the message conveyed is not easily distorted or misinterpreted. This study uses method a qualitative approach with a case study design to understand communication strategies in promoting national values in the era of social media. The qualitative approach was chosen because it allows researchers to explore in depth the communication phenomena that occur in society, especially on social media. This study discusses various communication techniques and models that can be used to convey national values to the younger generation, as well as the challenges faced in managing information amidst the diversity of opinions on social media. The results of this study to contribute to the development of more effective communication strategies in promoting national values in the digital era.
Downloads
References
Agustini, I. S. (2020). Integrasi nilai Pancasila dalam pendidikan Pancasila di era digital. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 88.
Alimuddin, M. A. (2023). Media sosial: Peran dan kiprah dalam pengembangan wawasan kebangsaan. Jurnal Ketahanan Nasional, 34.
Amalia, N. (2022). Media sosial dan penguatan nasionalisme dalam tren dan implikasinya era digital. Jurnal Media Akademik, 101.
Arianto, B. H. (2023). Media sosial sebagai saluran komunikasi digital kewarganegaraan: Studi etnografi digital. Jurnal Arkana, 226.
Ashari, M. A. (2023). Pancasila dalam era digital: Tantangan dan peluang penguatan ideologi bangsa. Jurnal Ilmu Sosial dan Politik, 210–225.
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. Anchor Books.
Cialdini, R. B. (2001). Influence: Science and practice (4th ed.). Allyn & Bacon.
Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). Sage Publications.
Dewanti, A. (2024). Integrasi teknologi digital dalam pendidikan Pancasila: Tantangan dan peluang. [Artikel tidak diterbitkan].
Efendi, T. S. (2025). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam era digital. Jurnal Riset Manajemen, 130.
Furnamasari, R. A. (2024). Dampak globalisasi digital terhadap nilai-nilai Pancasila di Indonesia. Jurnal Pancasila dan Kebudayaan, 45.
Gunawan, A. (2021). Komunikasi dalam era digital: Tantangan dan peluang di media sosial. Jurnal Studi Komunikasi, 45.
Hapsari, E. (2020). Strategi komunikasi dalam mengembangkan nilai-nilai kebangsaan di era media sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 34.
Kurniawan, A. (2019). Teori komunikasi interaktif dan peranannya dalam media sosial. Jurnal Komunikasi dan Media, 112.
Kurniawan, B. D. (n.d.). Komunikasi persuasif dalam masyarakat Indonesia. Bandung: Alfabeta.
McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176–187.
McQuail, D. (2010). McQuail's mass communication theory (6th ed.). Sage Publications.
Mulyono, D. (2021). Peran media sosial dalam mempromosikan nilai kebangsaan di Indonesia. Jurnal Komunikasi Indonesia, 89.
Mulyono, D. R. (2010). Komunikasi antar budaya: Panduan berkomunikasi dengan orang-orang yang berbeda budaya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasoha, A. M. M. (2017). Strategi komunikasi dalam mempromosikan nilai-nilai kebangsaan: Pendekatan media sosial. Jurnal Komunikasi dan Kebangsaan, 215.
Nasoha, A. M. M. (2017). Strategi komunikasi dalam menghadapi tantangan globalisasi. [Artikel tidak diterbitkan].
Nasoha, A. M. M. (2020). Peran media sosial dalam pembentukan identitas kebangsaan di kalangan generasi muda. Jurnal Komunikasi dan Media, 67–81.
Nasoha, A. M. M. (2024). Komunikasi digital influencer keagamaan sebagai representasi nilai Islam moderat. Jurnal Ilmu Komunikasi.
Nurfajriani, W. I. (2024). Triangulasi data dalam analisis data kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 826.
Pratama, R. (2019). Mengoptimalkan nilai-nilai Pancasila untuk membangun etika digital dalam masyarakat Indonesia. Jurnal Etika Sosial, 41.
Putra, D. (2019). Pengaruh komunikasi digital dalam memperkuat identitas kebangsaan. Jurnal Komunikasi Politik, 58.
Saputra, R. (2021). Media sosial terhadap konstruksi identitas nasional dan kesadaran kewarganegaraan. Jurnal Kewarganegaraan dan Pemberdayaan Masyarakat, 70.
Sujarwo, R. (2023). Implementasi nilai Pancasila dalam komunikasi digital. Jurnal Etika Digital, 45.
Wahyudi, D. (2022). Kampanye nilai kebangsaan melalui media sosial: Studi kasus generasi muda. Jurnal Sosial Budaya, 120.
West, R., & Turner, L. H. (2010). Introducing communication theory: Analysis and application (4th ed.). McGraw Hill.
Wijaya, F. (2022). Dampak media sosial terhadap kesadaran kebangsaan generasi muda. Jurnal Retorika, 90.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aliansi: Jurnal Hukum, Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.