Transformasi Pendidikan Pesantren di Era Modern

Authors

  • Husen Nurcholis Ridwan Universitas Islam Negeri RMS Surakarta
  • Dika Sofyan Universitas Islam Negeri RMS Surakarta
  • Faruq Naufal Purnama Universitas Islam Negeri RMS Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.62383/aliansi.v2i3.909

Keywords:

educational-transformation, pesantren, curriculum, technology, globalization

Abstract

Pesantren in Indonesia play a crucial role in Islamic religious education. However, amidst the advancement of the times and the challenges of globalization, pesantren are faced with the need to transform in order to remain relevant. This journal aims to analyze the transformation of pesantren education, particularly in integrating religious education and general knowledge in the modern era. The method used is a descriptive qualitative approach with literature studies, relying on data from books, articles, and related journals. The research results show that modern pesantren have adopted curriculum changes by integrating religious subjects and general science, including the use of technology in the learning process. In addition, the introduction of practical skills and entrepreneurship has also become an essential part of preparing students to face global challenges. This transformation not only affects the quality of education but also its impact on society, which increasingly recognizes the importance of pesantren education in producing qualified young people who are ready to compete in the global world. This journal concludes that pesantren who successfully adapt to the advancement of the times have a vital role in creating competent and competitive human resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. (2018). Modernisasi kurikulum pesantren untuk menghadapi tantangan globalisasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(2), 101–115.

Ali, A. (2015). Integrasi ilmu agama dan pengetahuan umum dalam kurikulum pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 20(2), 123–138.

Amin, M. (2019). Model integrasi vertikal dalam kurikulum pesantren modern. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Islam, 22–28.

Aminuddin, A. (2019). Globalisasi dan tantangan bagi pendidikan pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 1–15.

Ardiansyah, A. (2021). Platform e-learning: Solusi pembelajaran jarak jauh di pesantren. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 1(1), 5–12.

Arifin, Z. (2019). Tantangan dan peluang penggunaan teknologi informasi di pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 16(3), 158–171.

Arifin, Z. (2020). Membangun komunikasi efektif antara pesantren dan masyarakat dalam menghadapi globalisasi. Jurnal Komunikasi Islam, 10(2), 115–127.

Fathoni, A. (2020). Evaluasi transformasi kurikulum pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 17(4), 211–225.

Fathoni, A. (2021). Peningkatan daya saing santri melalui inovasi pendidikan di pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 18(1), 1–12.

Gontor, D. (2022). Pesantren Modern Darussalam Gontor: Model pendidikan Islam yang integratif. Jurnal Pendidikan Islam, 19(3), 163–178.

Hamid, M. (2020). Pembelajaran berbasis aplikasi edutainment: Meningkatkan kualitas dan minat belajar santri. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 17(2), 89–98.

Hasbullah, M. (2020). Transformasi pendidikan pesantren di era modern. Jurnal Pendidikan Islam, 17(1), 1–15.

Hidayat, A. (2016). Peningkatan kualitas pendidikan di pesantren modern. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(3), 145–159.

Hidayatullah, M. (2017). Akses informasi dan pengembangan wawasan santri di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 1–18.

Iskandar, A. (2019). Pengakuan masyarakat terhadap pendidikan pesantren modern. Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 1–10.

Mujib, A. (2018). Tantangan pendidikan pesantren di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 107–120.

Nasution, M. (2020). Persiapan santri menghadapi dunia kerja global. Jurnal Pendidikan Islam, 17(3), 149–162.

Nurdin, A. (2020). Kesiapan santri menghadapi tantangan zaman. Jurnal Pendidikan Islam, 17(2), 81–88.

Nurul, A. (2020). Pemanfaatan media sosial dalam pembelajaran di pesantren. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 1(2), 15–22.

Rahman, A. (2020). Evaluasi penggunaan teknologi dalam pembelajaran di pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 17(4), 201–210.

Rahmat, A. (2021). Persaingan antar pesantren: Tantangan dan peluang. Jurnal Pendidikan Islam, 18(2), 109–122.

Saifuddin, A. (2021). Dampak globalisasi terhadap pendidikan pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 18(3), 157–170.

Sholihin, M. (2022). Penggunaan teknologi dalam pembelajaran di pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 19(1), 1–12.

Sulaiman, A. (2018a). Akses informasi dan peningkatan wawasan santri. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(3), 161–174.

Sulaiman, A. (2018b). Tantangan dan peluang pesantren dalam menghadapi tantangan zaman. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(4), 197–210.

Supriyadi, A. (2019). Strategi pembelajaran yang efektif untuk mengintegrasikan ilmu agama dan pengetahuan umum di pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 85–98.

Supriyanto, A. (2019). Kerjasama antar lembaga pendidikan dalam meningkatkan kualitas pendidikan di pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 16(4), 189–202.

Syafi’i, A. (2019). Pengaruh budaya asing terhadap identitas pesantren. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(1), 1–14.

Wahid, A. (2017). Sinkronisasi nilai-nilai agama dan tuntutan pengetahuan umum dalam kurikulum pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 14(3), 131–144.

Zain, M. (2021). Model integrasi horizontal dalam kurikulum pesantren: Menyinergikan ilmu agama dan pengetahuan umum. Jurnal Pendidikan Islam, 18(1), 1–18.

Zainuddin, A. (2020). Integrasi kurikulum pesantren untuk menghasilkan lulusan yang kompeten dan berdaya saing. Jurnal Pendidikan Islam, 17(1), 1–16.

Downloads

Published

2025-05-08

How to Cite

Husen Nurcholis Ridwan, Dika Sofyan, & Faruq Naufal Purnama. (2025). Transformasi Pendidikan Pesantren di Era Modern. Aliansi: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3), 163–186. https://doi.org/10.62383/aliansi.v2i3.909

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.