Psikoedukasi Mengenai Pengenalan Emosi Kepada Anak-Anak Kanker di Yayasan Kasih Anak Kanker Indonesia (YKAKI) Kota Semarang

Authors

  • Eka Wulan Astutik Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Nafadhilla Refie Anjani Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Dilla Maghdalena Oktavia Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Siwi Alfiana Ameli Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Ardyaningtyas Dwi Lystiawaty Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Muhammad Dzaki Athallah Hanan Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Nabilla Nur Hanifah Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Siti Hikmah Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

DOI:

https://doi.org/10.62383/aliansi.v2i1.677

Keywords:

Cancer, Emotions, Psychoeducation, Coping

Abstract

Pediatric cancer is a serious global health problem. Children with cancer often have difficulty managing emotions such as anxiety, sadness and anger. This study aims to improve the ability of children with cancer to recognize, express and manage their emotions through a psychoeducational program. Through this intervention, children are expected to develop more effective coping skills and improve their quality of life. The psychoeducation program will focus on emotion recognition through facial expressions, body language, and emotion-related vocabulary. The results of this study are expected to contribute to the development of more comprehensive psychological interventions for children with cancer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad Payu, A., & Teknologi dan Bisnis Nobel Indonesia, I. (n.d.). Berbagi keceriaan bersama Yayasan Kasih Anak Kanker Indonesia (YKAKI) cabang Makassar.

Dinas Kesehatan NTB. (2024). Hari kanker sedunia “Close the Care Gap.” Diakses pada 11 November 2024, dari https://dinkes.ntbprov.go.id/artikel/hari-kanker-seduniaclose-the-care-gap/#:~:text=Menurut%20data%20Kemenkes%20RI%20tahun,ke%2D8%20di%20Asia%20Tenggara

Istiqomah, G., & Wahyuni, D. (2023). Pengenalan emosi positif dan emosi negatif pada anak usia dini. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(1), 243–249.

Kamil, N. (2023). Stimulasi perkembangan emosi anak melalui permainan ekspresi wajah pada kelompok A. J-SES: Journal of Science, Education and Studies, 2(1).

Lempang, K. A. P., Sutiaputri, L. F., & Diana, D. (2021). Penyesuaian diri orangtua anak pengidap kanker dalam proses pengobatan anak: Studi di Yayasan Rumah Cinta Anak Kanker Bandung. Jurnal Ilmiah Rehabilitasi Sosial, 3(1), 71–91.

Mariyana, R. (2019). Respon emosional orang tua dalam merawat anak dengan kanker dalam kondisi perawatan paliatif. NERS Jurnal Keperawatan, 14(2), 53–58.

Maryam, E. (2018). Buku ajar psikologi sosial (S. Sartika, Ed.). UMSIDA Press.

Megawati, H., & Maulana, H. (2024). Psikologi komunitas: Peran aktif psikologi untuk masyarakat (R. Fani & S. Khoriyati, Eds.). PT Bumi Aksara.

Website YKAKI. (2024). Tentang YKAKI. Diakses pada 11 November 2024, dari https://ykaki.org/

World Cancer Research Fund International. (2022). Data kanker di seluruh dunia. Diakses pada 11 November 2024, dari https://www-wcrf-org.translate.goog/cancer-trends/worldwide-cancer-data/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=id&_x_tr_hl=id&_x_tr_pto=tc

Downloads

Published

2024-12-10

How to Cite

Eka Wulan Astutik, Nafadhilla Refie Anjani, Dilla Maghdalena Oktavia, Siwi Alfiana Ameli, Ardyaningtyas Dwi Lystiawaty, Muhammad Dzaki Athallah Hanan, … Siti Hikmah. (2024). Psikoedukasi Mengenai Pengenalan Emosi Kepada Anak-Anak Kanker di Yayasan Kasih Anak Kanker Indonesia (YKAKI) Kota Semarang. Aliansi: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(1), 158–171. https://doi.org/10.62383/aliansi.v2i1.677