Analisis Penggunaan Model Role Playing terhadap Keterampilan Menyimak Teks Aural Siswa di SD Kota Padang

Authors

  • Yawuru Nur Hasanah Universitas Negeri Padang
  • Chandra Chandra Universitas Negeri Padang
  • Inggria Kharisma Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.62383/aktivisme.v2i3.1043

Keywords:

Role-playing, listening-skills, elementary-school

Abstract

Listening skills in grade II students of SDN Padang City are still low, Most students are not focused and are still playing when their teacher is telling a story in front of the class. In addition, the lack of facilities and infrastructure at SDN Padang City is also a factor that hinders the creation of interesting learning. The general purpose of this study is to test the effect of using the role playing model on the listening skills of grade II students of SDN Padang City, where this model involves students to play roles in the stories they will listen to. The method used in this study is a descriptive qualitative method. Data were obtained through observation, testing and documentation. Based on the answers and processes during the learning process, the results of the study can be seen showing that there was a change in students' listening skills after using this role playing method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andari, D. (2020). Keterampilan menyimak dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 101–108.

Arends, R. I. (2008). Learning to teach (7th ed.). McGraw-Hill.

Beta, A. (2019). Peningkatan keterampilan berbicara siswa melalui media audio visual. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(1), 55–62.

Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2019). Strategi pengembangan keterampilan berbicara dan menyimak siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(7), 964–971.

Djamarah, S. B. (2011). Strategi belajar mengajar. Rineka Cipta.

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 6(2), 172–182.

Firmansyah, M. (2018). Pengembangan keterampilan berbicara dalam pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, 5(1), 40–47.

Huda, M. (2016). Model-model pengajaran dan pembelajaran: Isu-isu metodis dan paradigmatis. Pustaka Pelajar.

Laila, R. (2021). Penggunaan podcast sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 78–85.

Lis Setiawati. (2014). Menyimak sebagai keterampilan bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 27–34.

Maulidiyah, L., & Fitria, N. (2022). Pengaruh model role playing terhadap kemampuan menyimak siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(1), 54–61.

Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2), 1–10.

Novianti, A., Mulyani, & Sahabudin, E. (2019). Podcast sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan berbicara bahasa Indonesia siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(3), 144–152.

Putri, R. A. (2018). Analisis rendahnya keterampilan menyimak siswa kelas rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 101–109.

Ramadhani, I. (2020). Penggunaan media audiovisual dalam pembelajaran menyimak. Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 3(1), 25–31.

Rohmah, N., & Suparno. (2021). Penerapan model role playing dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 9(3), 188–195.

Setiawati, R. (2014). Menyimak sebagai keterampilan dasar dalam pembelajaran bahasa. Bahasa dan Seni, 42(1), 78–86.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sukma, D. (2018). Pengaruh motivasi terhadap prestasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 3(2), 34–40.

Sukma, D., Purwanto, & Rini, A. (2019). Kesulitan siswa dalam pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 5(4), 55–61.

Suriani, S. (2017). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 2(1), 14–19.

Tambunan, S. (2018). Kreativitas guru dalam pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(1), 12–20.

Tarigan, H. G. (2008). Menyimak sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.

Ummah, F., Aji, T., & Lestari, I. (2020). Podcast sebagai sumber informasi dalam proses belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(3), 234–241.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Wulandari, A. (2019). Masalah menyimak di sekolah dasar dan upaya pemecahannya. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 115–122.

Downloads

Published

2025-06-13

How to Cite

Yawuru Nur Hasanah, Chandra Chandra, & Inggria Kharisma. (2025). Analisis Penggunaan Model Role Playing terhadap Keterampilan Menyimak Teks Aural Siswa di SD Kota Padang. Aktivisme: Jurnal Ilmu Pendidikan, Politik Dan Sosial Indonesia, 2(3), 179–188. https://doi.org/10.62383/aktivisme.v2i3.1043