Menumbuhkan Cinta Tanah Air Melalui Teknologi Dalam Konteks Wawasan Kebangsaan Pada Generasi Muda
DOI:
https://doi.org/10.62383/aktivisme.v1i3.297Keywords:
National Insight, Technology, Young GenerationAbstract
The increasing use of social media in society, especially among teenagers, shows significant technological advances. The easier access to the Internet and social networks, the negative impacts of globalization especially afflict many young people who exhibit violent, pragmatic, desperate, selfish, and hopeless behavior. The cyberspace industry creates a young generation that is passive, does not think critically, is negatively reconciled, and is not creative. Positive campaigns on social media and active participation of the younger generation in sharing positive experiences and stories about their homeland can be a catalyst for building a positive atmosphere in the digital realm. In writing this article, the author used two methods, namely, interviews and literature studies. In the interview method, the author interviewed several sources to find out their knowledge and opinions about the national vision. Then by using the literature study method, the author sources his data through books, and other scientific articles related to the national vision.
Downloads
References
Aisy, D. R., & Santoso, G. (2022). Pentingnya pendidikan kewarganegaraan dalam membangun jiwa kebangsaan bagi generasi muda milenial. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(3), 164-172.
Billah, H. U., Yunita, M. A., Pratama, M. A., & Kembara, M. D. (2023). Kesadaran berpancasila dalam mempertahankan identitas nasional. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 113-121.
Fajri, I. N., Lestari, W. D., Naibaho, Y. P. C., Gulo, N. A. S., Gulo, A. S. S., Asbari, M., ... & Purwanto, A. (2022). Menumbuhkan jiwa nasionalisme pada generasi muda. Journal of Community Service and Engagement, 2(4), 1-11.
Ferry, A. (2020). Eksistensi dan peran pancasila dalam menumbuhkan rasa nasionalisme dan cinta tanah air pada generasi milenial.
Kembara, M. D., Rozak, R. W. A., Hadian, V. A., Nugraha, D. M., Islami, M. R. F., & Parhan, M. (2021). Etnisitas dan kearifan lokal: Penerapan nilai-nilai budaya Sunda dalam pembentukan karakter generasi milenial. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 9(1), 1-17.
Nurfatimah, S. A., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi nilai pancasila dalam menumbuhkembangkan wawasan kebangsaan di kehidupan bangsa Indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 176-183.
Purnama, I., Aulia, R., Karlinda, D., Wilman, M., Rozak, R. W. A., & Insani, N. N. (2023). Urgensi wawasan kebangsaan pada generasi Z di tengah derasnya arus globalisasi. Civilia: Jurnal Kajian Hukum dan Pendidikan Kewarganegaraan, 3(1), 127-137.
Purwantoro, S. A., Syahardani, R., Hermawan, E., & Kuvaeni, A. (2021). Media sosial: Peran dan kiprah dalam pengembangan wawasan kebangsaan. Jurnal Lemhannas RI, 9(4), 55-79.
Qadariah, M. (2021). Pentingnya wawasan nusantara sebagai satu kesatuan di generasi sekarang.
Saputra, M. A. R. (2021). Pengetahuan santri mengenai wawasan kebangsaan dalam implementasi aspek kehidupan sosial di pesantren.
Saputro, R., & Najicha, F. U. (2022). Penerapan rasa bela negara pada generasi muda di era globalisasi. Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 14(2), 207-211.
Yanuar, G. F., Kembara, M. D., Rodihati, R., & Hakim, S. A. N. (2023). Pengetahuan pelajar tentang nilai-nilai pancasila untuk mempertahankan ideologi negara. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Filsafat, 1(1), 55-69.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aktivisme: Jurnal Ilmu Pendidikan, Politik dan Sosial Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.