Memahami Konsep Manajemen Layanan Konsultasi dalam Bimbingan Konseling

Authors

  • Bakhrudin All Habsy Universitas Negeri Surabaya
  • Maunatus Silviana Universitas Negeri Surabaya
  • Mutiah Nur Zaliha Universitas Negeri Surabaya
  • Renovaliano Firdiansyah Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.62383/aktivisme.v2i1.729

Keywords:

counseling guidance services, consultation services, participants

Abstract

This study aims to examine how systematic guidance and counseling services are implemented, in accordance with the management planning and adjustments that exist in the field, school environment, or community. This study uses a descriptive approach with a literature study method. The results of the study show that guidance and counseling services have an important role in student development. The concept of consultation services in guidance and counseling is explained in detail, including the objectives, models, and stages of implementation. The study also underlines the importance of planning, organizing, implementing, supervising, and evaluating in the management of guidance and counseling services. The results of this study are expected to contribute to the development of more effective and efficient guidance and counseling services in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsini, Y., Yamani, R., Saragih, S. N., & Prasatya, Y. (2023). Keterampilan Konselor Dalam Menyusun Program Manajemen Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 1107-1112.

Andriani, L. (2018). Pelaksanaan layanan konsultasi di madrasah tsanawiyah swasta al washliyah kolam (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Andriani, S. R., Hasanuddin, H., & Alam, S. P. (2021). Strategi kolaboratif dalam manajemen pelayanan bimbingan dan konseling di sekolah. Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 1(1), 48-62.

Arifin Hidayat. (2019). Layanan Bimbingan dan Konseling Pribadi Sosial. Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi IAIN Padangsidimpuan

Dalimunthe, D. E., Azzahra, D., Aulia, M., Berutu, S. A., Lubis, R. N., & Azhari, M. T. (2022). Pelayanan, Sarana Prasarana dan Manajemen Bimbingan Konseling di MTsN 2 Deli Serdang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13452-13459.

Diaty, R., Arisa, A. ., Ari Lestari, N. C., & Ngalimun, N. (2022). IMPLEMENTASI ASPEK MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DALAM PELAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 2(2), 38–46. https://doi.org/10.37304/pandohop.v2i2.5244

Isra, F. (2020). Keterampilan Konselor Dalam Mengembangkan Manajemen Bimbingan Konseling Di Sekolah. IJoCE: Indonesian Journal of Counseling and Education, 1(2), 48-53.

Gunawan, R. (2018). Peran tata kelola layanan bimbingan dan konseling bagi siswa di sekolah. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 1(1), 1-16.

Daulay, N., Muliyani, R. L., Tuzahra, S., Halimah, S. N., Hasibuan, F. H., & Dhani, Z. N. (2023). Profesionalisme Guru BK dalam Mengatasi Masalah Siswa di MAN 1 Medan. Innotative: Journal of Social Science Research, 3(5), 6351-6362.

Munandar, A., & Mugiarso, H. (2017). Implementasi Layanan Konsultasi Bimbingan Dan Konseling Di SMK Negeri Se-Kota Semarang. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 6(2), 58-63.

Marsudi, Saring. 2003. Layanan Bimbingan Konseling di Sekolah. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Naryani, A. M., & Sinaga, M. H. P. (2024). Pengaruh Layanan Konsultasi terhadap Motivasi Belajar Siswa di Kelas XI MAN Karo. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3601-3612.

Madum, M. (2021). Manajemen Bimbingan dan Konseling SMK Ma’arif NU 1 Bener. Madinah: Jurnal Studi Islam, 8(2), 220-228.

Ratnawulan, S. (2016). Manajemen Bimbingan Konseling Di SMP Kota Dan Kabupaten Bandung. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 1-17.

Risma Dina. (2022). Implementasi Layanan Konsultasi dalam Mengurangi Kejenuhan Belajar Peserta Didik. Al-Isyrof: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(1), 1–11. Retrieved from https://ejournal.iaiskjmalang.ac.id/index.php/isrof/article/view/489

Saputra, A. D. (2022). Peran Guru Kelas Dalam Mengampu Tugas Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 389-400.

Sinaga, M. H. P., Qurrata, K., & Andini, V. (2022). Pola Pelaksanaan Manajemen Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah Atas. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(1), 110-116

Silalahi, P. I. (2021). Peran Guru BK dalam Memberikan Layanan Konsultasi untuk Siswa Kesulitan Belajar Pada Masa Pandemi Covid-19 di Kelas XI SMKN 1 Sipispis (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).

Susanti. (2018). Layanan konsultasi dalam penanganan masalah pribadi siswa: Studi kasus di SMAN 1 Peukan Bada Aceh Besar (Skripsi). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh.

Widia, Y. T. (2019). MANAJEMEN LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING DI SEKOLAH. https://doi.org/10.31227/osf.io/mzy3d

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Bakhrudin All Habsy, Maunatus Silviana, Mutiah Nur Zaliha, & Renovaliano Firdiansyah. (2024). Memahami Konsep Manajemen Layanan Konsultasi dalam Bimbingan Konseling. Aktivisme: Jurnal Ilmu Pendidikan, Politik Dan Sosial Indonesia, 2(1), 166–178. https://doi.org/10.62383/aktivisme.v2i1.729

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.