Pendampingan Kegiatan Pembelajaran Ilmu Tajwid Menggunakan Metode Praktek Langsung di Masjid Raya Mardiyah Silandit

Authors

  • Tini Melinda Nst Universitas Islam Negeri Imam Bonjol
  • Martin Kustati Universitas Islam Negeri Imam Bonjol
  • Rezki Amelia Universitas Islam Negeri Imam Bonjol
  • Gusmirawati Gusmirawati Universitas Islam Negeri Imam Bonjol

DOI:

https://doi.org/10.62383/numeken.v1i4.593

Keywords:

learning, tajweed science, hands-on method

Abstract

Assistance with tajweed learning activities aims to improve children's ability to read the Qur'an in Silandit village, especially around the Mardiyah mosque, this tajweed learning assistance activity teaches children to read the Qur'an with tartil using the laws and rules of tajweed science that are good and correct, using the direct practice method can make it easier for children to understand what the teacher means because with this method the teacher can see the extent of children's development in understanding the study of tajweed by directly practicing what the teacher means. This mentoring method is carried out using the Participatory Action Research (PAR) method. The preparations that we prepared in this mentoring included preparing tajweed learning materials, followed by carrying out learning mentoring by adjusting to children's studies and focusing on the study of tajweed, then practicing direct tartil reading according to the rules of tajweed followed by children. The result of this assistance is that the assistance carried out at the Mardiyah Silandit mosque can regenerate children's enthusiasm in studying, repeating and improving the reading of the Qur'an and adding insight so that children are able to read the Qur'an tartil in accordance with the study and rules of tajweed science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, A., Laily, N., & Wahyudi, N. (2022). Metodologi Pengabdian Masyarakat (1 ed.). direktorat pendidikan tinggi keagamaan islam direktorat jendral pendidikan islam kementrian keagamaan islam.

Akbar, A. B. (2022a). Pendampingan Membaca Al-Qur’an Dengan Tajwid Yang Benar Bagi Masyarakat Disekitar Lingkungan Kampus. Budimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 345–352.

Amini, A., & Ginting, N. (2024). METODE PENELITIAN KUALITATIF, KUANTITATIF, PTK, DAN R&D. UMSU Press.

Hadi, A., Samudera, W., Azhari, S., Firdaus, A., Azhari, A. H., Maenaki, R., Hadi, S., Sari, H., Nuraslinda, S., & Solehatin, D. (2024). Pendampingan Pembelajaran Ilmu Tajwid untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an di TPQ Baitul Mabrur Dusun Barebelik. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Al-Amin, 2(1), 58–65.

Hapsari, Y. D., Rahmawati, S. A., Sani, F. A., Baskoro, A. P., Lestari, R., & Nadia, S. (2023). Pengaruh metode pembelajaran praktek dan ceramah pada pembelajaran seni kelas III SD 6 BulungKulon. Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG), 4(2), 137–145.

Haryono, C. (2020). Ragam metode penelitian kualitatif komunikasi. CV Jejak, anggota IKAPI.

ilhami, permana, A., Niki. (2023). TPACK dalam Pembelajaran IPA berbasis kearifan lokal(teori dan praktik). CV Jejak, anggota IKAPI.

Martati, Y. (2020). Hasil Belajar Akuntansi Keuangan dengan Metode Praktek Langsung Siswa Kelas XI Akuntansi 2 SMK Negeri 1 Rengat. EduTeach: Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(1), 30–39.

muhammad, najamuddin. (2019). Multi Tasking Teachers menjadikan guru yang mampu mencerdaskan siswa dan mengelola kelas dengan sempurna. Araska.

Murdiono, M., Fauzi, M. F., & Ami, M. (2021). Pendampingan Tahsin Musykilatul Qira’at Imam Hafs dalam Membaca Al-Qur’an Untuk Masyarakat Malang Raya. Manhaj: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 10(1), 31–40.

Nasaruddin, N., Ilham, I., Nurdiniawati, N., & Alimudin, A. (2024). Pendampingan dan Peran TPQ Untuk Meningkatkan Baca Al-Qur’an di Dusun Soro Bali Desa Karampi. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 29–41.

nizhan, abu. (2008). Buku Pintar Al-Qur’an. Qultummedia.

Noviyani, R., & Octarina, R. (2023). Pendampingan Membaca Al-Qur’an Dengan Tema Sehari Mengenal Lebih Dekat Bersama Al-Qur’an. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 37–52.

Permana, F. A. (2021). Upaya Meningkatkan Pemahaman Materi Kesebangunan dan Kekongruenan melalui Metode Praktek Langsung. Serambi PTK, 8(5), 466–478.

Ruslan, I., Yusriadi, Y., & Sumin, S. (2016). Pemberdayaan Sosial Ekonomi Masyarakat di Sekitar Temajuh, Kalbar. IAIN Pontianak Press.

Silvia, E., Kustati, M., & Amelia, R. (2023). PELATIHAN TAHSIN AL-QURAN SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE TAKRIR DI MDA PATRIOT PANCASILA MANDAILING NATAL. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 3(2), 126–132.

Surawan, S., & Fatimah, C. (2021). Peran Guru Pai Mengatasi Kesulitan Siswa Dalam Literasi Al-Qur’an. Ta’dibuna Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 15–28.

Published

2024-11-08

How to Cite

Tini Melinda Nst, Martin Kustati, Rezki Amelia, & Gusmirawati Gusmirawati. (2024). Pendampingan Kegiatan Pembelajaran Ilmu Tajwid Menggunakan Metode Praktek Langsung di Masjid Raya Mardiyah Silandit. Nusantara Mengabdi Kepada Negeri, 1(4), 45–54. https://doi.org/10.62383/numeken.v1i4.593

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.