Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegarean dalam Menanamkan Civic Disposition di Bangku Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.62383/aktivisme.v2i1.793Keywords:
character, education, civic, disposition, PancasilaAbstract
Education plays a crucial role in shaping an individual's personality and character, including through character education that instills moral and ethical values. Character education in Kindergarten (TK) is very important in forming the foundational personality of children, such as responsibility, discipline, and respect for others. Teachers play a key role in instilling civic disposition (citizenship attitude) by integrating Pancasila values into the learning process. This study aims to describe the role of Pancasila and Citizenship Education (PPKn) teachers in instilling civic disposition at TK Peupado Malanuza. The method used is a descriptive qualitative approach, with data collected through observation and interviews. The results show that teachers implement civic disposition through activities such as making a Garuda eagle collage, singing the national anthem, and recognizing national symbols, which aim to instill Pancasila values. Teachers also emphasize discipline through activities such as tidying up toys and working together in group tasks. This study demonstrates that the implementation of civic disposition has successfully shaped the children’s character, instilling discipline, responsibility, and love for the country. For sustainability, teachers need to conduct evaluations and involve parents in supporting the values taught.
Downloads
References
Alfaiz, B. Y. (2024). Optimalisasi penilaian kinerja guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran madrasah. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam dan Humaniora, 8(1), 10-20.
Cahyani, A. P., Oktaviani, D., Putri, S. R., Kamilah, S. N., Caturiasari, J., & Wahyudin, D. (2023). Penanaman nilai-nilai karakter dan budaya melalui permainan tradisional pada siswa sekolah dasar. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 2(3), 183-194.
Fahdini, A. M., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Urgensi pendidikan karakter dalam mengatasi krisis moral di kalangan siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9390-9394.
Fatmawati, I. (2021). Peran guru dalam pengembangan kurikulum dan pembelajaran. Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 1(1), 20-37.
Hasanah, M., Ni’mah, M., & Badruttamam, C. A. (2024). Analisis penerapan profil pelajar Pancasila dalam pembentukan karakter siswa di MI Walisanga I Banyuanyar. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4(3), 440-449.
Ilham, B. F. (2024, October). Dinamika perkembangan teknologi informasi dan komunikasi dalam perspektif civic disposition masyarakat sesuai dengan nilai Pancasila. In Prosiding Seminar Nasional PPKn FKIP UNS (Vol. 7, No. 1, pp. 435-440).
Julfian, J., Rejeki, S., Handayani, S., Sarilan, S., Rizki, A. N., & Lasmi, L. (2023). Peranan pendidikan kewarganegaraan dalam membentuk rasa cinta tanah air pada siswa. Jurnal Keilmuan Dan Keislaman, 210-224.
Lia, N. F. A. (2024). Peran ayah dalam pendidikan karakter berbasis mindfulness pada anak perempuan di lingkungan keluarga (Studi kasus KB Al Muchsin Kendal). Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 5(2), 137-146.
Nur'aini, I. (2021). Peran kompetensi guru dalam mengembangkan multiple intelligences siswa pada pembelajaran daring di MI GUPPI Tumpuk Kecamatan Bandar Kabupaten Pacitan (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Patola, S., Marampa, E. R., Sitorus, J., & Sinlae, D. Y. (2023). Upaya guru PAUD dalam menanamkan karakter kebangsaan melalui pendidikan kewarganegaraan bagi anak usia dini. Jurnal Civic Hukum, 8(2).
Wulandari, A., & Fauzi, A. (2021). Urgensi pendidikan moral dan karakter dalam membentuk kepribadian peserta didik. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 6(1), 75-85.
Yuniza, R. (2022). Peran pembelajaran PPKn dalam membentuk civic disposition peserta didik di SMPN 23 Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan PPKn, 12(2), 88-102.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aktivisme: Jurnal Ilmu Pendidikan, Politik dan Sosial Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.