Strategi Pembelajaran PAI Berbasis Literasi dalam Meningkatkan Pemahaman Keislaman Siswa
DOI:
https://doi.org/10.62383/aktivisme.v2i2.862Keywords:
Learning Strategy, Literacy, Islamic Religious EducationAbstract
This study aims to explore the strategy of literacy-based learning in Islamic Religious Education (IRE) to enhance students' understanding of Islam. Through a literature review approach, this research analyzes various sources related to the implementation of literacy in IRE teaching and its impact on students' comprehension of Islamic teachings. The findings indicate that literacy-based learning enhances students' critical skills in understanding religious texts and enriches their understanding of Islam in a practical context. Moreover, this strategy plays a key role in character building, fostering moral values, raising social awareness, and improving communication skills. The teacher's role as a facilitator guiding students in developing religious literacy skills is also crucial for the success of this approach. This study aims to contribute to the development of a more relevant and effective IRE teaching model in the digital era.
Downloads
References
Akhyar, M., & Zalnur, M. (2024). Pembentukan kepribadian Muslim anak di masa golden age melalui pendidikan profetik keluarga di era digital. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140.
Akhyar, M., & Zukdi, I. (2025). Ahmad Dahlan’s thoughts on education as a means of empowering the people. World Journal of Islamic Learning and Teaching, 2(1), 1–12.
Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Gusli, R. A., & Al Faruq, M. A. (2025). Pendekatan inovatif dalam meningkatkan manajemen mutu berbasis sekolah. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 13(1), 133–153.
Amin, I. M. (2020). Peran literasi digital dalam meningkatkan pembelajaran pendidikan agama Islam di kelas XI IIS 01 SMAI Al Maarif Singosari Malang [Skripsi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang].
Arifin, M. M. (2023). Peran literasi berbasis Al-Qur’an dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’an pada siswa Madrasah Ibtidaiyah. At-Tahdzib: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 8(2).
Astoro, A. B., Suresman, E., & Faqihuddin, A. (2024). Strategi membangun literasi keagamaan melalui pendidikan agama Islam. Intizar, 30(2), 140–151.
Azizah, S. N., & Astutik, A. P. (2025). Diferensiasi pembelajaran pendidikan agama Islam dalam meningkatkan literasi di era digital. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(3), 2905–2915.
Imamuddin, M. (2022). Merancang model pembelajaran matematika kontekstual Islami berbasis literasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 6(1), 75–89.
Kharisma, N. P., Mantau, B. A. K., & Manoppo, Y. K. (2024). Strategi pembelajaran PAI dalam membentuk pola pikir digital, computational thinking, berbasis teknologi informasi pada pembelajaran PAI. Pekerti: Journal Pendidikan Islam dan Budi Pekerti, 6(1), 13–25.
Nurdiah, N. (2025). Peningkatan literasi keagamaan melalui pembelajaran PAI berbasis literasi digital. Khidmat, 3(1), 188–193.
Oktavia, P., & Khotimah, K. (2023). Pengembangan metode pembelajaran pendidikan agama Islam di era digital. An Najah: Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial Keagamaan, 2(5), 66–76.
Putri Armadani, Putri Kartika Sari, & Abdullah, F. A. (2023). Analisis implementasi kurikulum merdeka belajar pada siswa-siswi SMA Negeri 1 Junjung Sirih. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(1), 341–347.
Rahmadani, S. (2024). Strategi pembelajaran pendidikan agama Islam di era digital: Tinjauan literatur kualitatif. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(6), 1–16.
Ramlan, R. (2025). Inovasi model pembelajaran berbasis literasi digital dalam pendidikan agama Islam untuk generasi Z. Analysis, 3(1), 54–61.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aktivisme: Jurnal Ilmu Pendidikan, Politik dan Sosial Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.