Analisis Bentuk Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Atas Pembelian Mobil Toyota Avanza Generasi Ketiga Akibat Adanya Cacat Produksi
DOI:
https://doi.org/10.62383/amandemen.v1i2.147Keywords:
Consumer protection, Business Actors, Production DefectsAbstract
This article aims to examine the form of legal protection for consumers on the purchase of third generation Toyota Avanza cars due to production defects. This research is a prescriptive and applied normative legal research with a statue approach and case approach. The sources of legal materials used are primary and secondary legal materials, by means of literature study of documents or library materials, and syllogism and interpretation techniques using deduction thinking. The results of this study are the form of legal protection for consumers on the purchase of third generation Toyota Avanza cars can choose two forms of legal protection described by Moch Isnaeni, namely internal legal protection and external legal protection. In internal legal protection in the form of an agreement made in the agreement to purchase a third generation Toyota Avanza car. While external legal protection is protected by laws and regulations, government regulations, and ministerial regulations.
Downloads
References
AZ Nasution. (2004 ). Hukum Perlindungan Konsumen Suatu Pengantar. Jakarta:Diadit Media.
Moch Isnaeni. (2017). Pengantar Hukum Jaminan Kebendaan.Yogyakarta:LaksBang Pressindo .
Simanjuntak. (2019). Hukum Perdata Indonesia.Jakarta: Prenadamedia Group.
Skripsi
Achmad Dzaki Al- Daffa.2018.”Perlindungan Hukum Konsumen Dalam Jual Beli Mobil Bekas (Studi Kasus di Kota Makassar)”. Skripsi. Makassar: UIN Alauddin Makassar
Siti Aisyah. 2023. “Perlindungan Konsumen Dalam Jual Beli Mystery Box Pada Marketplace Tokopedia”. Skripsi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
Jurnal
Arini, D. G. D. (2021). Perlindungan Hukum Konsumen Showroom Dalam Pembelian Mobil Bekas Yang Tidak Sesuai Dengan Kondisi Yang Dinyatakan Dalam Iklan. Journal of Economic and Business Law Review, 1(1), 13-21
Tampubolon, W. S. ( Maret 2016 ). Upaya Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Ditinjau Dari Undang- Undang Perlindungan Konsumen. Jurnal Ilmiah Vol 04 No 01, 54.
Utomo, A. A. (September 2019 ). Tanggung Jawab Pelaku Usaha Terhadap Konsumen Tentang Produk Cacat Berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Jurnal Lex Privatum Vol 7 No 6, 33.
Wahid Yaurwarin, Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Pembeli Makanan Berbuka Puasa yang Mengandung Bahan Pengawet dan Bahan Pemanis Buatan (Kajian UU. No. 8 Tahun 1999), Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik & Bisnis, Volume 1, Nomor 1, 2020, h.39.
Perundang- Undangan
Kitab Undang- Undang Hukum Perdata
Undang- Undang No. 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen
Pustaka Maya
(Antara.(2023). Ini Kronologis Toyota Recall Avanza, Veloz, dan Raize. https://www.beritasatu.com/ototekno/1049366/ini-kronologis- toyota recall-avanza-veloz-dan-raize). Diakses pada 1Oktober 2023.
https://kbbi.web.id/mobil. Diakses pada 16 Oktober 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Amandemen: Jurnal Ilmu pertahanan, Politik dan Hukum Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.