Analisis Bentuk Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Atas Pembelian Mobil Toyota Avanza Generasi Ketiga Akibat Adanya Cacat Produksi

Authors

  • Erwin Wahyu Saputra Universitas Sebelas Maret
  • Diana Tantri Cahyaningsih Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.62383/amandemen.v1i2.147

Keywords:

Consumer protection, Business Actors, Production Defects

Abstract

This article aims to examine the form of legal protection for consumers on the purchase of third generation Toyota Avanza cars due to production defects. This research is a prescriptive and applied normative legal research with a statue approach and case approach. The sources of legal materials used are primary and secondary legal materials, by means of literature study of documents or library materials, and syllogism and interpretation techniques using deduction thinking. The results of this study are the form of legal protection for consumers on the purchase of third generation Toyota Avanza cars can choose two forms of legal protection described by Moch Isnaeni, namely internal legal protection and external legal protection. In internal legal protection in the form of an agreement made in the agreement to purchase a third generation Toyota Avanza car. While external legal protection is protected by laws and regulations, government regulations, and ministerial regulations. 

References

AZ Nasution. (2004 ). Hukum Perlindungan Konsumen Suatu Pengantar. Jakarta:Diadit Media.

Moch Isnaeni. (2017). Pengantar Hukum Jaminan Kebendaan.Yogyakarta:LaksBang Pressindo .

Simanjuntak. (2019). Hukum Perdata Indonesia.Jakarta: Prenadamedia Group.

Skripsi

Achmad Dzaki Al- Daffa.2018.”Perlindungan Hukum Konsumen Dalam Jual Beli Mobil Bekas (Studi Kasus di Kota Makassar)”. Skripsi. Makassar: UIN Alauddin Makassar

Siti Aisyah. 2023. “Perlindungan Konsumen Dalam Jual Beli Mystery Box Pada Marketplace Tokopedia”. Skripsi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

Jurnal

Arini, D. G. D. (2021). Perlindungan Hukum Konsumen Showroom Dalam Pembelian Mobil Bekas Yang Tidak Sesuai Dengan Kondisi Yang Dinyatakan Dalam Iklan. Journal of Economic and Business Law Review, 1(1), 13-21

Tampubolon, W. S. ( Maret 2016 ). Upaya Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Ditinjau Dari Undang- Undang Perlindungan Konsumen. Jurnal Ilmiah Vol 04 No 01, 54.

Utomo, A. A. (September 2019 ). Tanggung Jawab Pelaku Usaha Terhadap Konsumen Tentang Produk Cacat Berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Jurnal Lex Privatum Vol 7 No 6, 33.

Wahid Yaurwarin, Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Pembeli Makanan Berbuka Puasa yang Mengandung Bahan Pengawet dan Bahan Pemanis Buatan (Kajian UU. No. 8 Tahun 1999), Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik & Bisnis, Volume 1, Nomor 1, 2020, h.39.

Perundang- Undangan

Kitab Undang- Undang Hukum Perdata

Undang- Undang No. 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen

Pustaka Maya

(Antara.(2023). Ini Kronologis Toyota Recall Avanza, Veloz, dan Raize. https://www.beritasatu.com/ototekno/1049366/ini-kronologis- toyota recall-avanza-veloz-dan-raize). Diakses pada 1Oktober 2023.

https://kbbi.web.id/mobil. Diakses pada 16 Oktober 2023.

Downloads

Published

2024-03-21

How to Cite

Erwin Wahyu Saputra, & Diana Tantri Cahyaningsih. (2024). Analisis Bentuk Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Atas Pembelian Mobil Toyota Avanza Generasi Ketiga Akibat Adanya Cacat Produksi. Amandemen: Jurnal Ilmu Pertahanan, Politik Dan Hukum Indonesia, 1(2), 139–146. https://doi.org/10.62383/amandemen.v1i2.147

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.