Strategi Promosi dan Pemasaran Dinas Pariwisata untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan di Kabupaten Karimun
DOI:
https://doi.org/10.62383/terang.v1i4.632Keywords:
Department of Tourism, Marketing, PromotionAbstract
The promotion and marketing efforts by the Tourism Office of Karimun Regency aim to introduce and effectively promote local tourist destinations to both domestic and international visitors. According to a previous study by Andriani (2020), the development of tourist sites in Karimun Regency has not yet been fully realized by the local government. This research aims to reexamine and optimize Karimun's tourism potential through programs implemented by the Tourism Office, supporting local economic changes. This study uses a descriptive method with a qualitative approach, gathering data through interviews with informants, field notes, and relevant official documents. It focuses on examining the promotion strategies carried out by the Tourism Office to increase tourist visits. Based on Kooten's theory, there are four strategic indicators: organizational strategy, program organization, resource support strategy, and institutional strategy. The research results show that all strategic indicators have been implemented well in accordance with funding from the center, providing a positive impact on the development of tourist destinations and increasing the number of tourists who come to visit tourist attractions in Karimun district. However, if funding is not in accordance with the annual plan, the program that has been prepared by the marketing and promotion division will have an impact, hampering efforts to increase tourist visits from both inside and outside Karimun Regency.
Downloads
References
Buku
Alfansi. (n.d.). Pemasaran pariwisata membidik wisatawan global. Salemba Empat.
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian. Rineka Cipta.
Azda, M. A. (2020). Strategi pemerintah Desa Pongkar dalam pengembangan objek wisata Pantai Pongkar Kecamatan Tebing Kabupaten Karimun Provinsi Kepulauan Riau. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Bacharudin, et al. (n.d.). Strategi bisnis pariwisata. Humaniora.
Badrudin, R. (2001). Menggali sumber pendapatan asli daerah (PAD) DIY melalui pembangunan industri pariwisata. Kompak.
Bafadhal, A. S. (2020). Pemasaran pariwisata: Pendekatan perilaku wisatawan. Media Nusa Creative.
Basrowi, & Suwandi. (2008). Memahami penelitian kualitatif. Rineka Cipta.
Bungin, B. (2009). Penelitian kualitatif. Kencana.
Butler, R. W. (1980). The concept of a tourism area life cycle of evolution: Implications for management of resources. The Canadian Geographer.
Cravens, D. W. (2009). Pemasaran strategis. Erlangga.
David, F. R. (2010). Manajemen strategis. Salemba Empat.
Dewi Pertiwi, S. E., M. M. (2021). Pemasaran jasa pariwisata (Dilengkapi dengan model penelitian pariwisata gedung heritage di Bandung Raya). Deepublish.
Dwipratiwi, T., Syuzairi, & Gunawan, D. (2021). Strategi Dinas Pariwisata Provinsi Kepulauan Riau dalam meningkatkan kunjungan wisatawan mancanegara melalui program Wonderful Riau Islands tahun 2019. Student Online Journal, 2(1), 770–776.
Gusti Bagus Rai Utama, M. (2017). Pemasaran pariwisata.
Sundari, F. (2020). Strategi promosi pengembangan wisata Pinus melalui media sosial dalam perspektif etika bisnis Islam (Studi pada wisata Pinus Ecopark di Lampung Barat). Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.
Zebua, M. N. (2016). Pemasaran pariwisata menuju festival Sail daerah.
Jurnal
Army, F. (2021). Upaya pengembangan wisata Kota Tanjung Pinang sebagai daya tarik wisata new normal. Vol. 2(2), 101–109.
Harti, T. Y. (2020). Strategi promosi Dinas Pariwisata Nusa Tenggara Barat (NTB) dalam upaya meningkatkan kunjungan wisatawan (2019) melalui kawasan ekonomi khusus (KEK) Mandalika pasca gempa Lombok 2018. Yogyakarta: Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Lesmana, I. S., Bahits, A., & Tabrani, M. B. (2020). Strategi promosi pengelolaan wisata pantai untuk meningkatkan kunjungan wisatawan pasca tsunami Selat Sunda di Kabupaten Pandeglang. Jurnal Manajemen, 6(2), 61–65.
Marsan, N. S. (n.d.). Mengangkat kesenian tradisi sebagai rangkaian pagelaran pada Festival Padang Melang dalam upaya destinasi wisata Kepulauan Anambas.
Mpoc, L. D. J., & Brier, J. (2020). Strategi pemerintah Desa Pongkar dalam pengembangan objek wisata Pantai Pongkar Kecamatan Tebing Kabupaten Karimun Provinsi Kepulauan Riau (Skripsi). Malaysian Palm Oil Council (Mpoc), 21(1), 1–9.
Nainggolan, P. P. (2016). Kebijakan poros maritim dunia Joko Widodo dan implikasi internasionalnya. Jurnal Politica Dinamika Masalah Politik Dalam Negeri dan Hubungan Internasional, 6(2), 115–122.
Prasityo, E. B., & Efendi, D. (n.d.). Strategi pengembangan pariwisata berbasis masyarakat di Kampung Tanjung Siambang Kota Tanjung Pinang.
Priyono, E. (2022). Strategi peningkatan jumlah kunjungan wisatawan pada objek wisata Telaga Madirda Kecamatan Ngargoyoso. Surakarta: Pendidikan Universitas Muhammadiyah.
Rifa’i, M., & Darajat, D. M. (2021). Pengembangan strategi komunikasi pemasaran Pokdarwis Desa Jurug dalam meningkatkan kunjungan wisatawan (Studi kasus di Desa Wisata Jurug Kecamatan Sooko Kabupaten Ponorogo). Jurnal Heritage, 9(1), 20–35.
Setiawan, M. B., & Vanel, Z. (2023). Strategi promosi Dinas Pariwisata Kabupaten Semarang untuk meningkatkan wisatawan Candi Gedong Songo. Jurnal Pustaka Komunikasi, 6(2), 266–277.
Siahaan, M. L., Hutagalung, N. A. V., Panjaitan, P., Wuwute, M., & Molama, Y. (2023). Strategi promosi wisata Desa Wisata Tarabunga di Kecamatan Tampahan, Kabupaten Toba: Studi kasus pengembangan potensi wisata alam dan budaya. Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(2), 11723–11741.
Sindu Galba, et al. (2010). Sejarah daerah Kabupaten Karimun. Dinas Pariwisata Seni dan Budaya Kab. Karimun dengan Balai Kajian Sejarah dan Nilai Tradisional Tanjung Pinang.
Suryanti, N., Mukhlis, S., Usman Siam, N., Junriana, T. Y. P. (n.d.). Strategi promosi objek wisata oleh Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Tanjung Pinang.
Thasimmim, S. N., Susanto, A., Haryati, T., & Mitrayati. (2022). Strategi komunikasi pariwisata Kabupaten Karimun melalui kegiatan Jelajah Wisata Karimun. Jurnal Awam, 2(2), 1–5.
Yandrika, E. (2020). Strategi promosi dalam meningkatkan kunjungan wisatawan di Kabupaten Kampar. Pekanbaru: Universitas Islam Riau.
Undang-Undang
Peraturan Daerah Kabupaten Karimun Nomor 2 Tahun 2011 Tentang Penyelenggaran Usaha Kepariwisataan
Peraturan Pemerintah Nomor 50 Tahun 2011 Tentang Rencana Induk Pengembangan Pariwisata Nasional Tahun 2010-2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Terang : Jurnal Kajian Ilmu Sosial, Politik dan Hukum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.