Strategi Komisi Independen Pemilihan dalam Meningkatkan Partisipasi Politik melalui Pendidikan Politik Generasi Muda di Aceh Barat
DOI:
https://doi.org/10.62383/terang.v2i2.903Keywords:
Independent Election Commission, Political Participation, Political EducationAbstract
Study This review commission strategy independent election regency West Aceh in increase participation political through education politics in generation young West Aceh. Research the use approach qualitative for analyze results research. The informants used source information main there are 3 people. technique data collection with use technique interviews and documentation. For analyze results findings in the field with using triangulation techniques Research results in the field show that the strategy is carried out for to improve participation political through education politics in generation young through the saweu program elbow and saweu campus. Saweu program elbow and sweu campus This carried out in form activity workshop Activity this is very effective in give understanding politics in generation young and able increase participation they in event politics in the district West Aceh. The conclusion is that many strategies can be used in increase participation political public However for generation young the most effective strategy in increase participation political through education political namely the sawe program elbow and sawe campus
Downloads
References
Alamri, J., Bena, M., Katili, Y., Tabo, S., & Swadaya, S. (2023). Pendidikan Politik Generasi Muda Melalui Instrumen Media Sosial. Governance and Politics, 3(1).
Averus, A., & Alfina, D. (2020). Partisipasi Politik Dalam Pemilihan Kepala Desa. Jurnal MODERAT, 6(3), 585–610.
Azhar, K., Yuliandri, P., Hartanto, H., & Indrawan, J. (2024). A Model for Developing Political Training Curriculum for Political Parties in Indonesia. Politika: Jurnal Ilmu Politik, 15(2), 161–179. https://doi.org/10.14710/politika.15.2.2024.161-179
Chumaeson, W. (2020). Meningkatkan Partisipasi Politik Dengan Pendidikan Pada Karang Taruna Desa Winong Boyolali. INTELEKTIVA : JURNAL EKONOMI, SOSIAL & HUMANIORA, 1(12), 260–265.
Fajar Pratama, A., Juwandi, R., Febrian, ;, Bahrudin, A., Pendidikan, J., Dan, P., Fkip, K., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2022). Pengaruh Literasi Politik dan Informasi Hoax terhadap Partisipasi Politik Mahasiswa. Journal of Civic Education, 5(1), 11–24.
Garmaev, Y. P., Kharmaev, Y. V., Stepanenko, D. A., & Rudenko, A. V. (2019). On the issue of enhancing the social and political activity of young generation at the present stage. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 9(1), 2298–2301. https://doi.org/10.35940/ijitee.A5184.119119
Hajad, V., & Ikhsan. (2019). Pendidikan Politik Bagi Pemilih Pemula di SMAN 1 Meureubo Kabupaten Aceh Barat. Pengabdian Masyarakat : Darma Bakti Teuku Umar, 1(1), 19–27.
Hermawan, I. C. (2020). Implentasi Pendidikan Politik Pada Partai Politik Di Indonesia. JPPHK : Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan, 10(1).
Hidayat, R. (2023). Ketahanan Nasionalisme Generasi Muda Simeulue di Era Globalisasi. Integralistik, 34(1), 13–19. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/integralistik
Ketut Arniti, N. (2020). Partisiapasi Politik Masyarakat Dalam Pemilihan Umum Legislatif Di Kota Denpasar. URNAL ILMIAH DINAMIKA SOSIAL, 4(2), 329–348.
Kharisma, D. (2015). Peran Pendidikan Politik Terhadap Partisipasi Politik Pemilih Pemula. Politico: Jurnal Ilmu Politik, 1(7).
Marianata, A., Sujarwati, I., & Syafryadin. (2022). Memberikan Pendidikan Politik Pada Siswa Sekolah Menegah Atas Negeri 1 Kota Bengkulu. Jurnal Inovasi Pengabdian Masyarakat Pendidikan, 2(2), 125–133.
Munawarah, R., & Kristanto, A. A. (2022). Alienasi Pemuda dalam Politik: Peran Nilai dan Kepercayaan Politik Pada Partisipasi Politik Pemilih Pemula. Jurnal Imiah Psikologi, 10(1), 32–50. https://doi.org/10.30872/psikoborneo
Prasetyo, K. B., Putri, N. A., & Pramono, D. (2022). Pendidikan Politik Generasi Muda Melalui Gerakan Volunterisme Komunitas Milenial. Konversi Pendidikan, 3, 1–29. https://doi.org/10.1529/kp.v1i3.48
Pratama, A. (2020). Pendidikan Politik di Perguruan Tinggi: Sebuah Konsepsi Political Education in Higher Education: a Conception. Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 3(1), 15–22. https://jurnal.lp2msasbabel.ac.id/index.php/susISSN2655-0695
Rahman, A., & Suharno. (2020). Pelaksanaan Pendidikan Politik Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Untuk Meningkatkan Kesadaran Politik Siswa KESADARAN POLITIK SISWA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(3), 282–290.
Retno Herawati, N., Harsastro, P., Marlina, N., Iskandar, D., Jawa Tengah, S., Ilmu Pemerintahan, J., Universitas Palangka Raya, F., Raya, P., & Tengah, K. (2021). Pendidikan Politik Untuk Meningkatkan Partisipasi Politik Mahasiswa Pada Pilkada Serentak. Jurnal Pengabdian Vokasi, 2(1), 5–9.
Riyanti, R., Luthfi, A., & Rohana, D. (2023). Peran Generasi Muda dalam Pendidikan Politik untuk Meningkatkan Partisipasi Politik. Themis: Jurnal Ilmu Hukum, 1(1), 26–31.
Robin, P., Alvin, S., & Hasugian, T. (2022). GEN-Z PERSPECTIVE ON POLITICS: HIGH INTEREST, UNINFORMED, AND URGING POLITICAL EDUCATION. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik (JISIP), 11(3), 183–189. https://doi.org/10.33366/jisip.v11i3.2550
Rossa, S., Sari, A. P. A., Lianasari, A., Imammusadin, M., & Ambarwati, R. T. (2024). Partisipasi Politik Sedulur Sikep Blora dalam Pemilihan Umum Inklusif melalui Ajaran Kerukunan. Politika: Jurnal Ilmu Politik, 15(1), 79–94. https://doi.org/10.14710/politika.15.1.2024.79-94
Rui, Z. (2022). Research on evaluation system of ideological and political education of college students based on decision system. Soft Computing, 26(20), 10805–10812. https://doi.org/10.1007/s00500-022-07003-0
Setiyowati, R., & Nurdiansyah, E. (2022). Pendidikan Politik Generasi Z Di Era Distrupsi. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKN, 9(1), 94–98.
Sjoraida, D. F., & Nugraha, A. R. (2023). Upaya Peningkatan Pengetahuan Politik Melalui Sosialisasi Politik Bagi Generasi Z. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS, 1(2), 104–111.
Sobry, S., & Prosmala, H. (2020). Penelitian Kualitatif. Holistika.
Sukma, P., & Wardhani, N. (2018). Partisipasi Politik Pemilih Pemula dalam Pemilihan Umum. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 57–62. http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jupiis
Widiana Sari dan DrSuharno, N. (2018). Peranan Himpunan Mahasiswa Islam Universitas Negari Yogyakarta Dalam Pendidikan Politik Di Perguruan Tinggi. Jurnal Pndidikan Kewaraganegaraan Dan Hukum, 234(2), 234–242. https://hmiuny.wordpress.com/2016/05/2
Zulfan, Z., Amin, M., & Saleh, A. (2022). Strategi Komisi Independen Pemilihan Kabupaten Pidie dalam Meningkatkan Angka Partisipasi Pemilih Marginal pada Pemilu 2019. PERSPEKTIF, 11(2), 428–442. https://doi.org/10.31289/perspektif.v11i2.5800
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Terang : Jurnal Kajian Ilmu Sosial, Politik dan Hukum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.